Washington D.C.

16 augustus 2016 - Washington D.C., Verenigde Staten

Vanmorgen moesten we vroeg op, want we gingen naar Washington. Met het openbaar vervoer. En dat is hier in de States heel anders geregeld dan bij ons thuis. Niks bussen die de hele dag volgens een bepaalde dienstregeling rijden. Hier is alleen een commuter bus die 's ochtends een aantal keren op en neer rijdt naar Washington en dan eind van de middag weer.

Uurtje of 7 ging de laatste bus, die wilden we hebben. Dus om 6 uur op. Gaap! We waren nog helemaal niet klaar met slapen.

De bus was mooi op tijd, we waren de eersten die instapten, dus we konden lekker voorin zitten. En zo reden we naar Washington. In de spits, dat wel, dus het was wel druk, maar anderhalf uur later stonden we op Independence Avenue. Op loopafstand van alle bezienswaardige overheidsgebouwen.

Het eerste gebouw dat we wilden bezoeken was The National Museum of the American Indian. Op weg daarheen kwamen we langs The Library of Congress (prachtige fontein!) en The Supreme Court. Daar overgestoken en door de "tuin" van the United State Capitol langs dat gebouw gelopen. Helaas bleek het toen nog wat te vroeg om naar binnen te mogen. Even op een randje in het gras gelegen. Het was al behoorlijk warm, dus dat was geen probleem.

Om 10 mochten we naar binnen en wat was het de moeite waard! Vooral de verdieping waar we kennis konden maken met alle verschillende soorten Indianen die in Amerika wonen. En dan met name hun gebruiken, ideeën, geloven, dat soort zaken. Erg interessant. Na nog een film en een rondje over de interactieve kinderafdeling waren we anderhalf uur verder. Tijd voor onze volgende stop. Maar eerst wat eten! Dat kon op het grasveld tussen de gebouwen in. Lekker ranzig broodje bij een duur tentje. Met entertainment van een paar megatamme eekhoorntjes.

Hierna stond The National Archives op het programma. Vooral omdat we America's Founding Documents wilden zien. De originelen van The Declaration of Independence, The Constitution & The Bill of Rights. In een prachtige zaal lagen die daar uitgestald. Een hele bataljon bewaking erbij. En daar mochten we tezamen met nog een stuk of honderd andere toeristen langs schuifelen. Mooi gedaan, interessant, indrukwekkend zelfs.

Weer buiten merkten we dat we toch wel heel gaar waren al. Het was zo heet, zo vreselijk heet. En we waren al uren op de been. Eigenlijk wilden we wel weer naar huis. Maar  niet voor we bij The White House waren geweest. Een flinke tippel, maar een must.

Uiteraard konden we niet naar binnen, maar foto's buiten was ook leuk. En toen konden we op zoek naar de bushalte. Die bleek een behoorlijk eind verderop. We overwogen een taxi naar de bushalte te nemen (nee, niet decadent, het was zo heet ....), maar zijn toch maar gaan lopen. Onderweg nog een lekker ijsje gehaald voor de nodige afkoeling. En net toen we het echt niet meer trokken, kwamen we langs het Information Center van het Witte Huis. Airco! Gauw naar binnen! En dat bleek een geweldig idee. Wat een hartstikke leuke uitstalling hadden ze daar! Ook hier hebben we een uur rondgedwaald voor we alles gezien hadden wat we wilden zien. Ook hier een kerstbal gekocht als souvenir en toen op naar de bus.